onsdag 17 mars 2010

Bergans Kompakt 2

Köpte för ett tag sedan ett nytt tält inför en liten fjälltur. Då jag inte kunde
motivera mig att betala 4000kr mer för ett Hillebergs när jag såg Bergans
blev det ett sådant trots att jag vet att Hillebergs gör sjukt fina tält.

I de recensioner jag läst om tältet så har man påpekat att det blir en liten
för stor glipa mellan tältduken och marken, detta är inget jag la märke till
då jag monterade upp tältet.

Enda minuset jag kan tänkt på är den lite låga höjden i innertältet. 90cm är
på gränsen för mig som är 180cm lång. Men det är fortf. för mig helt acceptabelt.

Jag hade förmånen att testa tältet i en ganska regning miljö, jag och min
sambo lyckades tillbringa natten utan sömnbrist och utan att bli blöta.

Specs:

Modell: Tunneltält
Beteckning: Bergans Kompakt 2

Höjd: 90cm
Längd: 220cm i sovdel, 345cm totalt
Bredd: 165cm
Vikt: 2700g
Vattenpelare: 5000 mm (gäller både tältduk och golv)

Allt detta för 1990:- hos Outdoorexperten.se









Färgkodning. Rött till rött, gult till gult, idiotsäkert? Förhoppningsvis Wink







Linsträckare. Funkar tillfredsställande. Dock oprövade i storm. Samtliga
linor har inflätat reflex material. Dock kommer metallspännena plockas bort för att minska slitaget på linorna!



Ingång till innertältet. Både myggnät och "dörren" är stängd. Dessa två
är sammanfogade med ett väldigt smidigt dragkedje system.



Endast myggnätet.


Samtliga dragkedjor har dessa självlysande skapelser. Trevlig detalj!


Bredden inne i tältet är väl tilltaget för 2 personer. Är man riktigt bra kompisar
så rymms det förmodligen 3 personer.




Öppningsmöjlighet i innertältet.



Väl tilltaget avstånd mellan innertält och yttertält. Dock så hade jag gärna
sett att avståndet var 5cm mindre till fördel för innertältshöjden.




Ventilering





























Lätt att montera !


Detta var allt för denna gång. Titta gärna in fler gånger för att få fler tips på utomhus produkter!


//Fredrik och Lena

4 kommentarer:

  1. Tjohoo äntligen en uppdatering!!!! Bra gjort! :)

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag gogglade på tältets namn och hamnade här. Jag köpte mitt tält för tre år sedan och tycker den är bra förrutom en sak. På långsidan där man går in är tältduken alldeles för kort. Det är en glipa på ca 10cm så när det regnar blir tyget man ligger på blött. Det kan även regna in på packningen. Jag trodde det var ett fabrikationsfel och butiken gav mig ett nytt. Men det här tältet har ju samma problem. När jag ser era bilder så verkar ni ha duken längs med marken. Har ni nåt tips på vad jag gör fel. Jag har spänt åt allt som går. Det finns lixom inte mer tyg att dra ut. Kan det vara så illa att jag fått fabrikationsfel två gånger. Verkar osannolikt. Reser till Island på torsdag så jag hoppas gärna på lite tips.

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Har du testat att spänna tältduksspänningen lika på varje sida? Det är det enda jag kan komma på som kan orsaka detta problem. Jag skall ta en extra titt på mitt tält och se om det finns någon justering för att åtgärda detta.

    Mvh
    //Fredrik

    SvaraRadera
  4. Då kar jag köpt ett jag oxå...
    Tack för info och bilder =)
    /Johan

    SvaraRadera